Wat zijn uw én onze rechten en plichten?
U huurt een woning van ons. In de algemene voorwaarden die deel uitmaken van de huurovereenkomst, staan uw én onze rechten en plichten verwoord. Nu komt daar sinds kort de Wet goed verhuurderschap bij. De Wet goed verhuurderschap biedt huurders bescherming en geeft duidelijkheid aan verhuurders: wat mag wel en wat mag niet?
U moet in het gehuurde huis wonen en mag het alleen als woning gebruiken
- Een woning is om erin te wonen. Het is niet bedoeld voor andere activiteiten, tenzij wij u met een brief of mail toestemming geven voor ander gebruik. U mag uw huis niet gebruiken voor een bedrijf. Thuiswerken mag wel als dat op geen enkele manier storend is voor uw buren of omwonenden.
- In de huurovereenkomst hebben wij afgesproken dat u zelf in uw gehuurde woning woont. Uw gehuurde woning is uw hoofdverblijf. Dat betekent dat u hier woont en dat u geen andere woning heeft waar u voor langere tijd woont. U mag niet iemand anders in de woning laten wonen. Behalve als het gaat om uw partner of uw nog thuiswonende kinderen. Iemand anders in de woning laten wonen mag alleen als wij per brief of mail toestemming geven.
- Krijgen wij signalen dat u niet meer in uw woning woont? Of dat u voor langere tijd ergens anders woont? Dan verwachten we van u dat u ons uitlegt wat de situatie is. U moet feiten en omstandigheden aandragen waaruit blijkt u nog wel in uw woning woont. Stellen wij vast dat u zelf niet meer in uw woning woont? Dan vragen wij de rechter de huurovereenkomst te beëindigen. Wij kunnen de woning dan toewijzen aan iemand anders die een woning zoekt.
- U schrijft zich in bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente. U blijft op dit adres ingeschreven staan zolang u de woning van ons huurt. Als de huur stopt dan moet u zich weer uitschrijven bij de gemeente.
Wij mogen uw woning niet betreden zonder uw toestemming, tenzij er een noodsituatie is
Uitgangspunt is dat wij niet zonder uw toestemming uw woning betreden. Tenzij er sprake is van een noodsituatie waarvoor wij direct moeten ingrijpen. Bijvoorbeeld als er gaslek is, een brand of een gesprongen waterleiding op een moment dat u niet thuis bent. U moet ons binnenlaten als:
- wij dringende werkzaamheden (onderhoud en inspecties) moeten uitvoeren;
- wij gaan renoveren en wij u daarvoor een redelijk voorstel hebben gedaan;
- uw medewerking nodig is voor werkzaamheden bij uw buren;
- een bezichtiging is gepland voor verkoop of nieuwe verhuur.
Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten
Er bestaan tijdelijke huurcontracten, vaste huurcontracten en doelgroepcontracten. Het soort contract is belangrijk
voor hoe lang u de woning kunt huren. Meer daarover leest u op
De mogelijkheden voor huurverhoging worden bepaald door de minister
Die stelt jaarlijks vast met hoeveel procent de huur mag worden verhoogd. De maximaal redelijke huurprijs van uw woning kunt u controleren via
Wij repareren gebreken aan uw woning als u daar om vraagt
Wij hoeven dat niet te doen als:
- het gebrek door uw schuld is ontstaan;
- het gaat om kleine en eenvoudige herstellingen die voor uw rekening komen;
- het onmogelijk is om het gebrek te repareren;
- de reparatie te duur is. Het is niet redelijk om herstel of vervanging te vragen.
Alle informatie vindt u op
U moet zelf dingen onderhouden die u hebt toegevoegd aan de woning. Wij noemen dit Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV’s). Heeft u iets toegevoegd aan uw huis waarvoor wij u geen toestemming hebben gegeven? Dan moet u het weghalen als wij daarom vragen.
Wij doen ons best voor u. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over ons
Ook kan het gebeuren dat wij met u van mening verschillen over een belangrijk onderwerp. In beide gevallen kunt u een klacht indienen. Dat moet altijd per brief of online via
- Klachtencommissie. Er is een speciale onafhankelijke klachtencommissie die klachten over onze dienstverlening behandelt. Een klacht indienen kan via www.klachtencommissiewoningcorporaties.nl.
- Gemeente. Sinds 1 januari 2024 hoort elke gemeente een meldpunt voor klachten over verhuurders of verhuurbemiddelaars te hebben. Iedere huurder kan daar terecht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw gemeente:
Gemeente Lochem ,Gemeente Rijssen-Holten ,Gemeente Hof van Twente (dit meldpunt is in oprichting). - Kantonrechter en Huurcommissie. In een aantal gevallen kunt u ook naar de kantonrechter of de Huurcommissie gaan. U leest hier alles over op
www.huurcommissie.nl .